Každý si může svobodně určit cenu, za kterou chce svou nemovitost nabízet. Problémem je následně nejen cena vysoká, ale laici často netuší, že i cena nízká. Vysoká cena vytvoří neprodejnou nemovitost tzv. ležák. Dlouhodobou nemovitost, kterou zájemci už znají a která vytváří pocit problematičnosti a tedy podvědomě odrazuje velkou část zájemců i do budoucna. Tedy i v době, kdy se cena sníží. Naopak s nízkou cenou se nemovitost prodá obratem, ale majitel bohužel zbytečně prodělává nemalé peníze. Do určení ceny nemovitosti vstupuje mnoho faktorů, které je potřeba vzít v potaz. Stanovit správnou tržní cenu, aby se nemovitost prodala/pronajala za maximálně možnou cenu v co nejkratší době, je poměrně náročné. Jak tedy máme určit tu správnou cenu?
Problém vysokých a nízkých cen
Každý chce z prodeje vlastní nemovitosti získat co nejvíce peněz. Majitel se proto často rozhodne, pokud na prodej/pronájem nespěchá, pro vyšší cenu. Chce zkusit, zda se nějaký ten zájemce přece jen neobjeví. Problém ovšem nastane, pokud se nemovitost neprodá/nepronajme, a tak zůstane v nabídce na serverech příliš dlouho. Kupující si pak o nemovitosti může myslet, že je s ní něco v nepořádku. Majitel se rozhodne cenu snížit, ale už může být pozdě.
Nemovitost se správně nastavenou cenou se standardně prodá v řádu několika týdnů, až měsíců. a Její uvedení do nabídky je pro úspěšný prodej klíčové.
Nízkou cenu volí většinou lidé, kteří se ocitli v určité časové tísni a životní situaci, která vyžaduje rychlý prodej/pronájem nemovitosti. Nemovitost prodají/pronajmou, ale za nižší cenu než tržní. Nízká cena také nezaručuje, že se nemovitost prodá. Kupující mohou být podezřívaví, a budou hledat důvod tak nízké ceny (např. hluk, technický stav, sousedi, právní problémy…).
Někdy se ale může nízká cena vyplatit. Prodej vyhledávané nemovitosti pod cenou může přilákat mnoho zájemců. Ti se pak mohou předhánět, kdo nemovitost koupí za vyšší cenu. Cena tak může vyskočit i nad původně požadovanou.
Co ovlivňuje cenu nemovitosti?
Cenu nemovitosti zvyšuje například dobrá lokalita či dobrá dopravní obslužnost a dostupnost potřebných subjektů jako např.: obchodů, nemocnic a škol. Na cenu má vliv rovněž technický stav a materiál stavby nemovitosti. Byty v cihlovém domě jsou dražší, než v domě panelovém. Kupující upřednostňují nákup bytu do osobního vlastnictví, oproti družstevnímu vlastnictví. Byt orientovaný na východ a na západ má větší hodnotu, než byt nasměrovaný na sever.
Vyšší cenu má i nemovitost s balkonem, garáží a s výtahem. Dražší jsou byty v domě s výtahem až do šestého patra, bez výtahu se platí nejvíce za byty v prvním a druhém patře. Nejvíce však záleží na celkovém stavu nemovitosti.
POZOR! Rekonstrukce nezvyšují ceny pronájmů a prodejů nemovitosti přímou úměrou! Pouze částečně. Hlavně zvyšuje atraktivnost nabídky a pouze urychluje čas realizace pronájmu/prodeje za jen o částečně vyšší cenu. Nikoli vyšší cenu o cenu rekonstrukce nemovitosti.
Rekonstrukce nemovitosti přidává nemovitosti na hodnotě. Ale investovaných např. sto tisíc korun do rekonstrukce se nemusí na ceně nemovitosti odrazit ve stejné výši. Ani provedená a často nákladná rekonstrukce nezvedá hodnotu nemovitosti přímou úměrou, většinou se tato investice nevrátí celá.
Výměna oken, zateplení nebo nové elektrické rozvody v bytových domech zvyšují cenu jednotlivých bytových jednotek o 10 až 15 procent. Cenu nemovitosti pozitivně ovlivní i kvalitní, nebo zrekonstruované okolí.
Jednoznačně pomohou cenové mapy
Pro určení ceny nemovitosti je dobré podívat se na podobné nemovitosti prodané v okolí v nedávné době. Cenové mapy pomohou srovnat rozdíl cen nabízených a realizovaných nemovitosti. Uvádějí skutečné a realizované ceny prodaných a pronajatých nemovitostí v dané lokalitě s rozlišováním i jejích vlastností jako je velikost, věk, kvalita, příslušenství atd. Nejkvalitnější cenovou mapu prodávaných a pronajímaných nemovitosti nabízí, ve spolupráci s renomovanými zdroji, právě server www.realitysvepomocne.cz I když to není cena konkrétní nemovitosti určená odborníkem, je to velice přesný návod, a kvalitní vodítko, k nastavení správné prodejní, nebo nájemní ceny, v dané lokalitě a daném čase…
Pokud chce klient cenu nastavit výš, a na prodej/pronájem výrazně nespěchá, lze to na krátkou dobu zkusit. Ovšem pokud se na nabídku nemovitosti nikdo tři týdny neozve, je to informace, že je cena pro kupující moc vysoká a prodávající by měl uvažovat o úpravě nabídkové ceny. Ve chvíli, kdy se objeví zájemci znamená, že cena je více méně na tržní úrovni. Klient tak získává jistotu, že svou nemovitost zobchoduje za nejvyšší cenu, kterou je aktuálně trh ochoten akceptovat.